Saturday, March 7, 2009

Minggu Penghayatan Islam

Salam Perpaduan

Minggu Penghayatn Islam datang lagi. Anjuran MPP, JPK Kolej dan UPMU. Tahniah menganjurkan majlis ilmuan yang mengangkat martabat Islam. Dalam kemeriahan penganjuran terdapat kepincangan kecil yang boleh diperbaiki. Tahniah kepada Bismi. Kehadiran pelajar memang di jangka, hanya segelintir yang tahu. Apa faktornya.

Banyak faktor yang menjadikan majlis dalam unimas tidak berjaya. Tak boleh gak untuk salahkan pelajar yang tak datang.

Dalam survey yang dibuat, dapat dilihat pada hari Sabtu pelajar FSKPM ada exam Psikologi, pelajar FSGK ada soft skill.

So diorang nak datang ke?

Kalau nak ramai penyertaan, kenapa tak bawa isu kelas hari sabtu ni ke pihak atasan. Jadikan hari minggu sebagai hari berpersatuan. Wajibkan.

Ada yang dalam S.u melihat perkembangan unimas, penganjur2 event di dalam Unimas mula putus asa kerana wat apa2 event je mesti tak dapat sambutan, sampai ada yg kata .. budak Unimas nak apa lagi ntah.

Tu ar cabarannya. Dan ditanya kepada bekas pelajar Diploma di Universiti lain yang belajar di Unimas, pandangan beliau tentang belajar di Unimas dan kemerosotan penglibatan dalam persatuan.

1) Unimas kedekut bajet. (xda bajet macamna nak wat projek)
2) Bas untuk aktiviti guna bas luar, so macamana orang luar nak tau aktiviti tue dari Unimas. Takdapat lah nak promote unimas.
3) Banyak sangat kelas pada hari sabtu.
4) Pelajar yang jadi wakil pelajar (MPP) utk glamour je bukan untuk pelajar
5) aktiviti yang dianjurkan sama je tiap tahun..

Cara penyelesaian yang dicadangkan.

1) bajet minima untuk kelab rm 2000
2) MPP cari dana sendiri dari luar kalau Unimas takde duit
3) kelulusan projek di mudahkan
4) sabtu ahad wajibkan aktiviti semua terlibat.

So. Kita sama2 lah fikirkan.
Unimas da ketinggalan jauh, dari ko-ko..

Wasalam..

Dari pelajar untuk pelajar

4 comments:

Anonymous said...

Sgat bersetuju.. kami terlalu dibebankan dgn kuliah yang byk dan tiada waktu untuk beriadah dan aktiviti bermasyarakat..Kelas hari sabtu dan ahad patut dibatalkan. cukuplah hari rabu senggang, dgn softskil lagi...sangat2 membebankan.Kadang2 kalau nk involve aktiviti mesti clash dgn jadual kuliah..tensen btul,bukan taknak aktif tapi this is wat is happening and how we felt about it..sekadar berkongsi pendapat..TQ

Anonymous said...

1st year mmg terbeban, pasni ada perjumpaan ngn ydp.. korang bgtau je.. luahkan. kalo takut bersuara.. tulis surat, tp jgn lah surat layang..
time management bagus mana pun mmg takdapat nak mengisi hari2 di Unimas ni.. nampak sangat beban. dalam nak menghadapi masalah ini, berani bersuara dan bertindak. benda ni nanti akan di bawa ke Mpp.. tq,,,

CINT@ FANA said...

Salam;
Sy cadangkan kita wat Koperasi utk Mahasiswa UNIMAS.Yuran Pendaftarn dikenakan let say RM50 like that for 1thn keahlian..Terbuka utk sesiapa yg berminat especially dlm Biznes and saham..Wang tersebut kita jadikan sbg tabung utk pelajar,roll up 2 start a biznes,and dividen keuntungan dr biznes dibahagi sama rata sesama ahli...Mungkin juga pengurusan kewangan dpt disalurkan utk aktiviti2 pelajar mengikut persetujuan board of directors yg dilantik bsama2 pemegang2 saham yg lain..Koperasi ni adalah hak mahasiswa seratus peratus.
Therefor,sekaligus dpt mmbantu membangunkan mahasiswa UNIMAS yg dinamik,berdaya maju and help those in needs..perhaps...its jez a suggestion

Anonymous said...

cadangan yang baik megat, koperasi ini memang sesuai untuk mahasiswa sebagai platform untuk berniaga dan terlibat samada secara langsung atau tidak langsung.

tetapi, masalah kelulusan pihak atasan, dan koperasi yang menguntungkan ini pasti akan dijalankan oleh staf dan pentadbiran. pelajar hanya keluarkan modal. staf uruskan. tak best ar macam tue.. bukan kita yg run program.