Saturday, October 9, 2010

Cara mengatasi masalah pengangkutan?

Cara-cara mengelakkan masalah pada pengangkutan

1) Pihak penganjur hendaklah bertanggung jawab..

mereka perlu melantik ajk pengangkutan. Maka ajk ini perlulah pastikan bahawa bas mencukupi.. jangkaan perlulah di utamakan.. Berapa bas diperlukan. Bukan senang nak apply bas.. kena ikut procedure pihak pengurusan gak.. tak kira mana2 tempat pun.. swasta maupun kerajaan.. kalau tiada hitam putih.. belum tentu diluluskan.. kalau dapat bas 2 buah sahaja diluluskan.. cuba usaha untuk dapatkan bas tambahan.. bukan da majlis bermula pada hari tu juga mintak bas tambahan.. itu akan jadi msalah.. ye memang bas banyak.. ingat nak lepaskan bas.. bagi kunci kat driver.. then bas jalan??

2) Pihak yang berjalan kaki..
jangan salahkan orang lain dan diri sendiri.. usaha anda jalan kaki sememangnya di puji. Kerana anda berani untuk mengelakkan masa terbuang menunggu bas.. Anggaplah usaha anda hari ini.. akan memberikan kesan positif pada masa depan.. anda bayangkan.. anda berjalan kaki.. ada pihak pengurusan. Atau pihak media.. ambil picture anda. Dan hantar ke pada pihak atasan.. adakah pihak atasan akn membiarkan sahaja? Tercemar nanti nama unimas.. maka akan ada usaha memperbaiki pada masa akan datang. Ingatlah bahawa apa yang kita buat hari ini.. memberikan kesan pada hari esok.


3) Pelajar yang berada dalam bas.. Anda sedang berada dalam bas.. apakah tindakan anda? Bila anda terang2 melihat kawan2 anda berjalan kaki.. ANda memaki mereka? Kerana mereka berjalan kaki.? Adakah itu positif? Dan membantu? Tidak sama sekali. Sememangnya, bas mengikut peraturan tidak dibenarkan memberhentikan bas di kawasan tak sepatutnya. Boleh tak anda tolong… tolong cakap kat pemandu bas “ Pakcik.. mintak tolong ckit pakcik.. saya mintak BUDI baik dan IHSAN pakcik, untuk tumpangkan mereka yang berjalan.. kecian mereka.”.. Adakah pakcik tu berhenti? Itu kita serahkan pada pemandu.. budi bicara mereka.. yang penting tanggungjawab kita selesaikan.

4) MPP? Apa yang mereka boleh lakukan? Mereka perlulah membawa isu ini keatas.. tolong.. GSSU merayu.. tolong berada di pihak pelajar yang tertindas.. dan berada di pihak pengangkutan .. kita semua manusia biasa.. sekarang bukan masa menuding jari.. cari kesalahan orang lain.. itu akan membuka kesalahan2 kita sendiri..

Sekadar berkongsi.. mungkin cara-cara diatas hanya tulisan kosong sahaja dan tanpa usaha kan anda pikir? Gssu cakap jer?? Hehe..

Hanya tuhan yang tahu.. Semoga kita dalam kerahmatan.. Be Positif my fren..

2 comments:

Anonymous said...

chaiyok.

Anonymous said...

Caiyok also to student..

Hope student tahu apa yang mereka inginkan..